In het kort over de training Klantgericht communiceren

Inzicht in kernkwaliteiten. Ten eerste gaan we samen op zoek naar je kernkwaliteiten en uitdagingen? “Zelfkennis is het begin van alle wijsheid”, zei Socrates. Dat geldt zeker voor de professionele adviseur.

Waarde-gericht adviseren. Met de SPECHT® methodiek richten we ons primair op de dynamiek van de opdrachtgever. Nadat je bent ingewijd in deze methodiek heeft het gesprek met je opdrachtgever geen geheimen meer voor je. In de training worden praktijksituaties geoefend met een professionele trainingsacteur.

Ontwikkeling van vaardigheden. Een variëteit van essentiële vaardigheden komt daarnaast aan bod. Zoals schakelen in jouw rol en positie als adviseur, expert en dienstverlener. Communicatievaardigheden, waaronder actief luisteren en effectieve vraagstellingstechniek, effectief ‘navigeren’ in de organisatie van de opdrachtgever, het geven van positief kritische feedback, vergroten van impact en het geven van een overtuigende presentatie.

Deze training is zeer geschikt voor technische professionals die willen verkennen of een rol als adviseur bij hen past. Ook personen die een ‘consultatieve’ verkoop- of verkoopondersteunende rol overwegen, waarderen deze training.

Resultaat van de training Klantgericht communiceren

Aan het eind van de training heb je:

  • Vergroting van je zelfkennis, inzicht in jouw cirkel van invloed.
  • Inzicht in jouw waarde als adviseur.
  • Vaardigheid in het doorgronden van de werkelijke behoefte van de opdrachtgever.
  • Vaardigheid in het opstellen van een advies met ‘toegevoegde waarde’.
  • Met vertrouwen een presentatie bij een opdrachtgever ingaan.
  • Een concreet actieplan voor jouw eigen praktijk.

Inhoud van de training Klantgericht communiceren

In deze training komen o.a. de volgende aspecten aan bod:

  • Kernkwaliteiten. Wat zijn mijn kernkwaliteiten en uitdagingen. “Zelfkennis is het begin van alle wijsheid”, zei Socrates. Dat geldt zeker voor de professionele adviseur.
  • Waarde-gericht adviseren. Met de SPECHT® methodiek richten we ons primair op de dynamiek van de opdrachtgever. Wat weten we over zijn Situatie, zijn Probleem, de Effecten en Consequenties daarvan. Geen ‘jumping to conclusions’ maar samen met de klant het vraagstuk en het probleem helder krijgen, waarop wij ons advies perfect kunnen toesnijden. We Helpen de opdrachtgever bij zijn probleemstelling en leveren een advies met Toegevoegde waarde. In de training wordt praktijksituaties geoefend met een professionele trainingsacteur.
  • Schakelen tussen de verschillende rollen. Deze vaardigheden ga je ontwikkelen. Zoals schakelen in jouw rol en positie als adviseur, expert en dienstverlener.
  • Effectief communiceren en overtuigen. Waaronder actief luisteren en effectieve vraagstellingstechniek, effectief ‘navigeren’ in de organisatie van de opdrachtgever, het op de juiste manier geven van feed-back. Vergroten van impact, overtuigingskracht en het geven van een overtuigende presentatie.

Doelgroep van de training Klantgericht communiceren

Deze trainingsmodule is zeer geschikt voor professionals met uiteenlopende specialisaties, die willen weten of een rol als professioneel adviseur bij hun past. Ook professionals die een ‘consultatieve’ verkoop- of verkoopondersteunende rol overwegen of hier nog maar kort in werkzaam zijn, waarderen deze training. Deelnemers beschikken over tenminste HBO werk- en denkniveau, en hebben minimaal 3 jaar werkervaring.

Evaluatie, certificaat en nazorg

Wanneer jij als deelnemer actief hebt meegedaan ontvang je na afloop van de training een certificaat als bewijs van actieve deelname aan de training.

De training wordt tussentijds mondeling-, en aan het eind schriftelijk geëvalueerd waarmee we peilen of de leerdoelstellingen bereikt zijn.

Ook na de training sta je er niet alleen voor. We kunnen je bijstaan met nazorg en het beantwoorden van je resterende vragen.

Aanverwante trainingen

Leiderschap in technische teams
Loop je al enige tijd rond met het idee nog eens te gaan leidinggeven maar wil je graag zeker weten of deze rol je past, dan is deze oriëntatie training wellicht iets voor jou. Indien je meer wilt weten over leiderschap schrijf je dan in voor deze training of informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden. Meer weten over de training Leiderschap in technische teams..

Alle opleidingen
Bekijk ook het overzicht van onze andere Cursussen & Trainingen. Deze vind je hier.